Gaat Spotify nu Youtube of Netflix achterna?

Photo by  israel palacio  on  Unsplash

Het gerucht ging als een lopend vuurtje en gister was daar dan de officiële aankondiging: Spotify doet twee grote podcast gerelateerde overnames: Amerikaanse podcast uitgever Gimlet Media en de opname-app Anchor.fm. En daar zal het niet bij blijven. Met een totale reservering van 500 miljoen dollar voor overnames in de ‘podcast branche’ is het duidelijk dat Spotify het go-to podcast platform wil worden. Dit nieuws houdt mij al de hele week bezig. Wat wil Spotify met deze stap? En wat zullen wij -gebruikers en makers- hiervan merken?

Podcasts als nieuw vliegwiel voor Spotify’s verdienmodel
Het verdienmodel van Spotify bestaat uit het aggregeren van content (muziek en audio) en de distributie naar gebruikers. De basis van dit model aldus Ben Thompson in zijn Aggregation Theory: ‘De partij met de beste gebruikerservaring trekt de meeste gebruikers en is daarmee het meest  aantrekkelijk voor leveranciers’.  Maar Spotify staat onder druk. Apple Music, Google Play, Tidal en anderen vechten om dezelfde gebruikers. Om te kunnen blijven groeien moet Spotify zich inhoudelijk blijven onderscheiden. En dat is lastig als je in de muziekindustrie eenmaal je plek hebt gevonden. Waarschijnlijk ziet Spotify in Podcasts een nieuw vliegwiel voor hun verdienmodel: meer podcasts zorgt (hopelijk) voor meer gebruikers en dat maakt Spotify weer aantrekkelijker voor meer podcastmakers.

Wat zullen jij en ik hier van merken?
Het is een interessant gedachte-experiment. Wat zou Spotify met deze overnames van plan zijn en wat zullen wij daarvan merken?

Het podcast universum was tot nu toe behoorlijk versnipperd en ondanks zijn leeftijd van ruim 20 jaar ook vrij onvolwassen. Apple neemt met de iTunes Store en de Podcast App voor makers en luisteraars al lang een centrale positie in. Maar Apple heeft deze apps lang genegeerd en de gebruikerservaring is niet op het niveau dat je mag verwachten. Zelfs niet na de iOs 12 update van de Podcast app. Zo is de discovery nog steeds bar en boos. Is er geen snelle manier om fragmenten te delen via blogs en sociale media en voor de makers valt er ook op het gebied van statistieken nog een hoop te verbeteren.

Spotify maakte van muziek luisteren een totaal nieuwe ervaring en laat muziekliefhebbers op tig slimme manieren nieuwe muziek ontdekken. Het zou tof zijn als Spotify dit ook voor podcasts voor elkaar krijgt. Komt u maar door “Podcast Weekly”!

Gaat Spotify nu Youtube of Netflix achterna?
Met Anchor.fm kun je extreem makkelijk een podcast opnemen en publiceren. Zou Spotify van plan zijn de podcast-sectie voor iedereen open te zetten? En zou het dan ook de inkomsten (blijven) delen met makers? Spotify test momenteel al een directe ingang voor onafhankelijke artiesten. Interessant, want zo zou Spotify Youtube achterna gaan als user generated podcast platform. Waarbij ik me wel afvraag: hoe gaan ze de kwaliteit waarborgen en voorkomen dat Spotify volstroomt met rotzooi?

Dan Gimlet. Dat bekend staat als één van de beste podcast productiehuizen in Amerika en de producent is van prijswinnende podcasts als Startup, Crimetown en Heavyweight.  Startte Netflix ooit met content van derden, die focus is verschoven en inmiddels produceren ze heel veel films en series zelf om zo de licentiekosten terug te brengen. Hallo House of Cards! Gimlet maakt voor Spotify een vergelijkbare stap mogelijk. Van ‘Spotify Originals’ tot serieuze ‘branded podcasts’.

Hoe dan ook: de overnames van Spotify kondigen een nieuw tijdperk aan. Podcasts zijn volwassen aan het worden.

Meer lezen

Check dit Twitter draadje met voorspellingen van Nathan Bashaw

Lees de uitgebreide analyse “Spotify’s aggregation Play” van Ben Thompson op Stratechery.

Forbes zette alle cijfers op een rij in het stuk Spotify Spends Big On Podcasts, But Ad Revenue Has A Long Way To Go

Mocht je op de hoogte willen blijven van alle ins en outs rond de podcastindustrie, abonneer je dan op de nieuwsbief van Hotpod

Zelf doen

Productschool start binnenkort de workshop Leer podcasten in 12 weken

Mijn oud BNR-collega’s Marlise Hamaker en Maria Punch helpen je je zakelijke podcast naar een hoger niveau te tillen

Maar je hoeft het natuurlijk niet zelf te doen. Je kunt ook professionals inhuren om je podcast maken. Bijvoorbeeld het nieuwe bedrijf Microphone Media van Frank Kromer, Koos Tervooren en Jelle Maasbach.

Sanne WalvischPodcasts, Spotify